2010-06-24

Jag och fotot del 2

På gymnasiet blev jag besatt av att fota. Jag fotade allt och alla. Mina lådor uppe på vinden svämmar över av svartvita bilder av kompisar och stileben. Det finns nog ingenting jag inte har fotat. Blommor, snö, gräs, skor, frukt, grönsaker, ägg, vattendroppar, bestick, glas, sten, barr. You name it and I have a photo. Ett äpple på en handduk, en gaffel på en spegel... inget att visa här i bloggen direkt.

Jag framkallade allt hemma i mörkrummet (tvättstugan), både film och foton. Jag använde min pappas gamla förstoringsapparat. Av en slump fick jag tag på en hel fotostudio i Älvsjö som skulle tömmas och slängas och jag fick åka dit och plocka allt jag ville ha för 1000 spänn. Film, vätskor och fotopapper köpte jag på postorder. Det var tur att jag hade ett extrajobb, för det var en dyr sysselsättning.

Det här är en bild som jag var särskilt nöjd över. De gick i min klass. Den ena är en fighter idag, hon till vänster. Den är tagen typ 1994.