2010-06-16

Jag och fotot, del 1

Jag funderar lite på hur det kom sig att jag började fota. Det är nu närmare 18 år sedan som intresset växte sig starkt och jag började fota mer eller mindre seriöst.

Det mest spännande jag visste som liten var att titta i familjens fotoalbum. Intresset för bilder kommer därifrån.

Genom mitt extrajobb i början på 90-talet lärde jag känna en kille med höga fotografiska ambitioner. Han ville flytta till Frankrike och fota tjejer. Jag när jag googlar på honom ser jag att han lyckades. Han tittade på en av mina bilder från språkresan till England år 1992 och tyckte att den var cool. Jag tror att han sådde ett frö. Redan då hade jag flera hyllor fulla av egna fotoalbum men jag hade aldrig tänkt på att man kunde "bli bra på att fota". Redan som liten hade jag ofta kameran med mig och dokumenterade det mesta som kom i min väg.

1992. Det var den här bilden Martin gillade. Han sa att den hade nåt. Jag förstod inte riktigt vad han menade men jag valde att tro honom och tanken att börja fota mer på allvar växte ganska omedelbart efter den kommentaren.